Informatieanalist XIS Keurmerk (vervuld)

Reageren is niet langer mogelijk. Wij zoeken per direct een informatieanalist voor het XIS Keurmerk die een bijdrage wil leveren aan de kwaliteit van de informatiesystemen in de huisartsenzorg. 

 
Over het XIS Keurmerk  

Het XIS Keurmerk is ontwikkeld om huisartsen meer grip te geven op de kwaliteit van hun informatiesystemen en de relatie afnemer-leverancier meer in balans brengen. Leveranciers kunnen met het keurmerk laten zien dat hun informatiesysteem voldoet aan de minimale eisen van de branche. Het XIS Keurmerk is een initiatief van de huisartsenkoepels (LHV, InEen, NHG) en NedHis en wordt financieel ondersteund door het ministerie van VWS en Zorgverzekeraars Nederland.  
 

Over Stichting LEGIO

De huisartsenkoepels en Zorgverzekeraars Nederland hebben Stichting LEGIO gevraagd het XIS Keurmerk op te zetten en in de markt te zetten. Stichting LEGIO houdt zich dan ook bezig met de verdere uitrol van het XIS Keurmerk. Het team XIS-normenkader zet de jaarlijkse keuringscyclussen, van normenkaders en toetsing, op.

Over team XIS-normenkader

Binnen Stichting LEGIO is het team XIS-normenkader verantwoordelijk voor de opzet en uitwerking van de jaarlijkse cyclus van de normenkaders en de toetsen. Dit doen we met een bevlogen team dat bestaat uit een teamlead, een IT-audit-adviseur, een CMIO/huisarts en… de informatieanalist die we zoeken.
We werken hybride samen, zowel binnen het team als met onze stakeholders. Je bent uiteraard welkom op ons kantoor in de Domus Medica in Utrecht. Daar vind je niet alleen een gevulde snoeppot, maar ook een goed restaurant waar we als team graag lunchen.

Functieomschrijving

Om voor het XIS Keurmerk in aanmerking te komen, moeten de systemen van de leveranciers voldoen aan een aantal eisen, bijvoorbeeld op het gebied van interoperabiliteit en gebruikersvriendelijkheid. Als informatieanalist stel je jaarlijks deze normen op voor de HIS’en, HAPIS’en en KIS’en. Je werkt daarbij nauw samen met de CMIO/huisarts binnen het team. Daarnaast betrek je externe partijen, zoals normstellers, leveranciers en gebruikers, bij het opstellen van de normen. Je organiseert en begeleidt daarvoor bijeenkomsten en verwerkt de commentaren en reviews van de verschillende stakeholders tot een gedegen normenkader met haalbare en toetsbare eisen. Ook vertaal je de normen samen met een IT-audit-adviseur naar duidelijke toetsingsmethoden zodat het normenkader toepasbaar is bij de audits van de leveranciers.

Vereisten 
  • Een afgeronde hbo- of wo-opleiding.  
  • Minimaal 3 jaar ervaring als informatieanalist.
  • Kennis van de zorgsector, de IT-systemen in de zorg en belangrijke wet- en regelgeving.  
  • Je hebt uitstekende analytische vaardigheden. Je doorgrondt complexe (bedrijfs)processen en kunt deze vertalen naar functionele specificaties en toetsbare eisen.  
  • Je hebt een sterke, verbindende persoonlijkheid. Je kunt omgaan met verschillende belangen zonder de doelstelling van het keurmerk uit het oog te verliezen. Je weet partijen, bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten, bij elkaar te brengen.
  • Je bent proactief en kunt zelfstandig werken.

Duur van de opdracht  
De opdracht is per direct tot juni 2025 (met mogelijkheid tot verlenging). Het gaat om een opdracht op detacheringsbasis of voor een zzp’er.

Inzet

Ongeveer 12 – 16 uur per week (op projectbasis). Je kunt zowel op ons kantoor in Utrecht als vanuit huis werken.