CMIO SNOMED huisartsensector

Stichting LEGIO is opgericht door NedHIS (koepel van HIS-gebruikersverenigingen) en de eerstelijns- en huisartsorganisaties InEen, LHV en NHG. LEGIO is als schakel tussen eerstelijnszorg en zorg-ICT betrokken bij landelijke, sectorale projecten en innovatietrajecten. Voor het project SNOMED zijn we op zoek naar een CMIO die meedenkt over een scenario-impactanalyse in de huisartsensector.

Over het onderwerp

SNOMED is het internationale medisch terminologiestelsel van en voor zorgprofessionals. Het omvat een grote verzameling (medische) begrippen en synoniemen voor het vastleggen van gegevens in het primaire zorgproces. Gegevens die met SNOMED zijn vastgelegd, zijn zeer geschikt voor uitwisseling en hergebruik. In januari 2024 heeft het ministerie van VWS besloten om SNOMED met prioriteit te implementeren in de zorginformatiesystemen.

Om de haalbaarheid en risico’s van de invoering van SNOMED in de huisartsenzorg te kunnen beoordelen en randvoorwaarden voor eventuele transitiescenario’s vast te stellen, moet de impact van de invoering ervan goed worden onderzocht. De huisartsenkoepels LHV, NHG en InEen hebben Stichting LEGIO daarom gevraagd om een vooronderzoek uit te voeren. In dit onderzoek wordt bekeken hoe er vanuit de huisartsenzorg aangesloten kan worden op zorg-brede communicatie, waarbij het gebruik van SNOMED voor klacht, symptoom en diagnose kan worden ingepast.

Dit ga je doen

Als CMIO denk je mee over het onderzoek namens stichting LEGIO. Je helpt de onderzoeksleider met gevraagd en ongevraagd advies en toetst of de bevindingen in het onderzoek recht doen aan de dagelijkse praktijk van de huisartsen.

Dit neem je mee

• Minimaal 3 jaar ervaring als huisarts.
  • Kennis van de zorgsector en de bijbehorende wet- en regelgeving.
  • Kennis van ICT-systemen en -oplossingen die worden gebruikt in de zorgsector, zoals EPD’s, ECD’s, HIS’en, KIS’en HAPIS’en.
  • Ervaring met IT-implementatie
  • Uitstekende analytische vaardigheden. Je begrijpt complexe bedrijfsprocessen en kunt deze vertalen naar functionele specificaties.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden. Je kunt communiceren en samenwerken met stakeholders op verschillende niveaus.
  • Ervaring met het schrijven van beleidsdocumenten.
  • Proactieve houding en in staat om zelfstandig te werken.

Tijdsbesteding

De opdracht vereist een inzet van gemiddeld 8 uur per week vanaf augustus tot en met november 2024.

Stuur een mail naar Martina Bartelink, directeur van Stichting LEGIO.

Reageren?

Stuur je motivatie en cv voor 7 augustus 2024 naar info@stichtinglegio.nl ovv onderzoeksleider SNOMED.